- De Chinese techonderneming Xiaomi is vooral bekend als smartphone-maker, maar heeft eerder dit jaar ook een elektrische auto op de markt gebracht.
- De SU7, zoals het elektrische model heet, is vooralsnog alleen in China te koop,
- Xiaomi wil de auto ook in Europa introduceren en wil zich met een scherpe prijs onderscheiden.
- Lees ook: Smartphonemaker Xiaomi suggereert dat er veel vraag is naar zijn nieuwe elektrische auto, net nadat Apple zijn autoproject heeft gestaakt
Waar veel Chinese automerken de Europese markt zien als een manier om de extreem dunne marges op de autoverkoop in eigen land een beetje te compenseren, ziet smartphonemaker Xiaomi dat net iets anders.
Financieel directeur Alain Lam van Xiaomi laat tegenover persbureau Bloomberg weten dat het het Chinese techbedrijf bereid is om de komende 15 tot 20 jaar in te leveren op de winst om een plekje tussen vijf grootste automerken te kunnen bemachtigen. Dat betekent ook dat er, ondanks de hogere Europese importheffingen, een scherpe marktintroductie voor Europa mogelijk is.
Wanneer en hoe Xiaomi de Europese markt gaat betreden, is nog niet duidelijk. Tijdens een livestream op 17 augustus vertelde CEO Lei Jun van Xiaomi dat zijn bedrijf bezig is met het ontwikkelen van een Europese strategie. Hij noemde echter geen tijdspad.
Ondertussen is de autofabrikant al begonnen met de Europese promotie van de SU7. De auto werd al biij meerdere gelegenheden getoond, waaronder de Olympische Spelen in Paris en op de Nürburgring.
Strategie van Xiaomi met elektrische auto
Xiaomi draait op dit moment in thuisland China zo'n 60.000 yuan (ongeveer 7.500 euro) verlies per verkochte SU7. Dat komt tot nog toe neer op een aanzienlijk bedrag van meer dan 220 miljoen euro, aangezien de SU7 omgerekend tussen de 27.000 euro en 37.700 euro kost en er 27.307 van afgeleverd zijn.
De kostenpost kan oplopen tot 900 miljoen euro als Xiaomi het leveringsdoel van 120.000 auto's voor dit jaar haalt.
Dit verlies wordt niet alleen genomen om marktaandeel te winnen, maar ook om uiteindelijk op een winstgevende schaalgrootte uit te komen. "We geloven dat schaal ons uiteindelijk winst zal opleveren. Op dit moment hebben we maar één product, dat nog verre van winstgevendheid is", zegt Lam tegen Bloomberg. "We moeten blijven investeren in de business."
Schaalgrootte komt er niet alleen door andere markten aan te boren, maar ook door het aantal modellen uit te breiden. Het eerstvolgende model zal een SUV worden die een directe concurrent van de Tesla Model Y moet zijn. Deze zou volgend jaar al op de markt moeten verschijnen.
De vraag is hoe snel Xiaomi kan handelen. Aan geld lijkt er geen gebrek, want topman en oprichter van Xiaomi Lei Jun heeft grofweg 10 miljard euro van zijn eigen vermogen klaargezet voor de plannen. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe fabriek in Beijing.
Tegelijk geeft financieel directeur Lam aan dat het bedrijf de handen vol heeft om genoeg auto's te leveren in China. De mondiale ambities moeten volgens hem even wachten, totdat dit op orde is.